Anebo vším možným? Téma dopravy v posledních letech hýbe Brnem. Na kvalitu veřejné infrastruktury si stěžují prakticky všichni – řidiči, cyklisté i pěší. Přitom nejde o českou specialitu. Problémy s dopravou dříve měly i stovky měst z bohaté západní Evropy. Příkladem mohou být dánské metropole Kodaň a Aarhus nebo Česku bližší Vídeň a Lipsko.
Věříme, že klíčem pro budoucí rozvoj jakéhokoliv města je jeho vyvážená, efektivní a udržitelná dopravní infrastruktura. Kvalita života, vzhled veřejných prostor, ekonomický růst i životní prostředí jsou podmíněny snadnou přepravou. Moderní města proto dnes kladou stejný důraz jako na MHD a automobilovou infrastrukturu i na tu pěší, cyklistickou nebo železniční.
Pro Brno zároveň nastala doba, kdy se musí budoucností své dopravy vážně zabývat. Brněnský magistrát zpracovává strategický dokument Plán udržitelné městské mobility města Brna. K tomu je dopravní strategie důležitá i pro přípravu nového územního plánu, který má na starosti Kancelář architekta města Brna (KAM). Proto chceme zavčas oživit diskuzi o městské mobilitě a zároveň do ní přenést zkušenosti z jiných měst.
15:30
info
16:00―16:30
prezentace
Gehl Architects, Kodaň, Dánsko
Na cestě: lidský rozměr v dopravě
16:30―16:50
prezentace
Celis Consult, Aarhus, Dánsko
Aarhus – vzestup cyklistického města
16:50―17:10
prezentace
Vedoucí Odboru územního plánování města, Lipsko, Německo
Udržitelná mobilita – Made in Lipsko
17:10―18:00
diskuze
David Sim, Pablo Celis, Torben Heinemann, Matěj Hollan, moderuje Janica Šipulová
18:00―18:30
info
18:30―18:45
prezentace
Národní koordinátor rozvoje cyklistické dopravy, Olomouc
Partnerství pro městskou mobilitu
18:45―19:00
prezentace
Kancelář architekta města Brna, Fakulta stavební VUT, Brno
Doprava pro Brno
19:00―19:15
prezentace
Dopravní psycholog, expert a propagátor cyklistiky ve městě, Varšava, Polsko
Varšava – jak motivovat obyvatele k tvorbě lepšího města
19:15―19:30
prezentace
Magistrátní odbor města Vídně – městský rozvoj a plánování, Vídeň, Rakousko
Plán městské mobility města Vídně
19:30―20:15
diskuze
Jaroslav Martínek, Martin Všetečka, Jacek Grunt-Mejer, Manuel Pröll, moderuje Janica Šipulová
20:30
info
Brno má skvělé centrum. Nabídka služeb, tepající gastronomická a kulturní scéna i skvělý veřejný prostor láká do historického jádra každý den desítky tisíc lidí. Ve zbylých městských částech už to ale tak veselý příběh není. Často jim chybí kvalitní veřejný prostor, kulturní instituce i místa pro společenské aktivity. Chceme najít strategii, jak to změnit.
Příběhy z Česka i ze zahraničí ukazují, že to může jít. Druhý den Plánu pro Brno se proto zaměří na hledání cest, které mohou zlepšit veřejný prostor, a zároveň vytvořit nová lokální centra, která podpoří ekonomický, kulturní i společenský rozvoj městských částí mimo centrum.
15:30
info
16:00―16:30
prezentace
Urb-i, São Paulo, Brazílie
Proměny veřejného prostoru
16:30―16:50
prezentace
Marko&Placemakers, Londýn, Velká Británie
Placemaking: Tvorba města a místa
16:50―17:10
prezentace
AllesWirdGut, Vídeň, Rakousko
Všechno bude v pohodě!
17:10―18:00
diskuze
Yuval Fogelson, Igor Marko, Herwig Spiegl, Martin Ander, moderuje Janica Šipulová
18:00―18:30
info
18:30―18:45
prezentace
Ústav dějin umění Akademie věd ČR, Praha, FUA TUL, Liberec
Městský veřejný prostor – naděje a prohry
18:45―19:00
prezentace
Ředitel Kanceláře architekta města, Brno
Městské části bez centrálního prostoru
19:00―19:15
prezentace
Centrala, Varšava, Polsko
Nová městská centra: příležitost vytvořit lepší města
19:15―19:30
prezentace
Anthropictures, Praha
Cesty k lokálnímu rozvoji českých sídlišť
19:30―20:15
diskuze
Petr Kratochvíl, Michal Sedláček, Jakub Szczęsny, Michal Lehečka, David Mikulášek, moderuje Janica Šipulová
20:30
info
Brněnský náměstek pro životní prostředí a oblast rozvoje města. Zastupitel městské části Brno-střed za Stranu zelených. Působil jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA, členem zastupitelstva města Brna je od roku 2006. Prosadil vznik Kanceláře architekta města Brna. V roce 2016 získal za projekt RE-USE-Druhý život (vytvoření sběrných míst pro opětovné využívání nábytku) ocenění Komunální politik roku.
Jeden z duchovních otců cyklistického rozmachu v Dánsku. Vystudoval dopravní inženýrství a městské plánování. Působil jako poradce v oblasti cyklodopravy pro několik dánských měst. Mimo jiné publikoval i Dánskou Cyclopedii shrnující 100 let národních zkušeností s budováním cyklistické infrastruktury. V Aarhusu, kde působí na odboru dopravy, pomohl zvýšit podíl cyklistické dopravy během čtyř let o 19 procent.
Spoluautor internetového projektu Before-after, který ukazuje proměny veřejných prostranství z celého světa. Působil na kartografii v Tel Avivu, vystudoval architekturu v Delftu a městský design v Sydney. Od roku 2011 působí v brazilském São Paulu, kde spoluzaložil start-up Urb-i, s nímž se snaží propagovat inspirativní příklady kvalitního městského designu se zapojením veřejnosti.
Dopravní psycholog, aktivista a blogger Pěší zóny, kde se zabývá kvalitou veřejného prostoru a bezpečností chodců a cyklistů v městské dopravě. Působí jako poradce polských poslanců a ministra infrastruktury a regionálního rozvoje. Podílí se na revitalizačním programu města Varšavy.
Architekt a dopravní inženýr, působil několik let jako výzkumník v oblasti udržitelných dopravních strategií. Od roku 2004 působí na magistrátu Lipska, z počátku jako vedoucí odboru veřejné dopravy a stavby silnic, nyní jako vedoucí odboru územního plánování. Působí také jako pedagog pro dopravu a logistiku na Německém vědeckém a technologickém institutu v Singapuru.
Brněnský náměstek pro dopravu, kulturu a sociální oblast a zastupitel městské části Brno-střed za hnutí Žít Brno, které v roce 2014 spoluzakládal. Dlouhodobě se věnuje rozvoji Brna (dříve jako aktivista), především železničnímu uzlu, parkování v centru a zapojování veřejnosti do územního plánování. Mimo jiné dokázal prosadit vyhlášku o zákazu herních automatů v Brně.
Historik a teoretik architektury působící na Ústavu dějin umění Akademie věd ČR, několik let také vyučuje na Fakultě umění a architektury Technické univerzity v Liberci. Vystudoval filozofii a psychologii. Věnuje se výzkumu současné architektury a veřejného prostoru. Naposledy publikoval knihu „Městský veřejný prostor“, v současnosti koordinuje projekt Veřejné a soukromé jako téma multidisciplinárního výzkumu.
Sociální antropolog působící ve studiu antropologického výzkumu Anthropictures a na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Dlouhodobě se věnuje problematice panelákových sídlišť se zřetelem na vztah obyvatel k veřejnému prostoru těchto obytných celků. V rámci projektů v oblasti rozvoje komunitního prostředí spolupracuje s kulturními a územně-rozvojovými organizacemi.
Architekt a urbanista, od roku 2013 působící jako poradce pro městské politiky či developery pod značkou konzultační a výzkumné kanceláře Marko&Placemakers. Vystudoval architekturu na Akademii výtvarných umění v Bratislavě, později spoluzaložil v Londýně interdisciplinární studio FoRM Associates, které pracovalo na transformačních projektech v Evropě a Severní Americe.
Národní koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR. Dopravní inženýr, která má velmi blízko k otázkám filosofie, sociologie. Je iniciátorem značky Města s dobrou adresou, která je symbolem kvality řešení městské mobility, veřejného prostoru a dopravy. Působí již 20 let v Centru dopravního výzkumu a je poradcem Svazu měst a obcí ČR pro oblast mobility.
Architekt vede oddělení Veřejného prostoru v Kanceláři architekta města Brna. Několik let se věnoval architektonické praxi ve spolupráci s významnými brněnskými a ostravskými ateliéry a působil jako pedagog na Fakultě architektury VUT. Má zkušenosti s přípravou architektonických a urbanistických soutěží, ať už jako organizátor či porotce.
Urbanista působící od roku 2014 na odboru města pro městský rozvoj a plánování, kde se zabývá především strategií mobility, veřejnou městskou dopravu a cyklodopravou. Vystudoval prostorové plánování na Technické univerzitě ve Vídni, pracoval pro Rakousku radu dopravní bezpečnosti.
Ředitel nově vzniklé Kanceláře architekta města Brna. Vystudoval architekturu na VUT v Brně a na AVU v Praze. Po studiích odešel do zahraničí, působil v New Yorku, Moskvě, Los Angeles. V roce 2007 založil v Los Angeles pobočku architektonické firmy Aedas, kterou vedl až do jara 2016, kdy zvítězil ve výběrovém řízení na ředitele KAM v Brně.
Architekt, kreativní ředitel a partner jednoho z globálně nejznámějších urbanistických ateliérů současnosti – kodaňských Gehl Architects. Zabývá se především tvorbou územních plánů. Teorie Jana Gehla tak uplatňuje ve velkém měřítku. Působí také jako pedagog či přednášející na univerzitách po celém světě.
Jeden ze čtyř zakladatelů vídeňského studia AllesWirdGut. Zabývá se projekty různého měřítka a typologického druhu. Ve svém portfoliu má kromě řady rezidenčních a kancelářských budov i krajinářské a sociální projekty. Spiegl se svými kolegy také dodržuje zásady udržitelného navrhování.
Polský architekt, umělec a spoluzakladatel kritické platformy Centrala. Vedle „klasické“ architektonické praxe se věnuje i architektonické kritice, objektovému designu či vytváří umělecké intervence ve veřejném prostoru. Vychází vždy z konglomerátu solidní vědecké a umělecké přípravy, ve svých projektech často poukazuje na socio-ekonomické konflikty, revitalizaci a ekologii.
Brnem se profesně zabývá téměř celou svou kariéru. Vystudovala architekturu na univerzitách v Brně a Vídni. Její absolventská práce o rozvoji postindustriální části Brna byla mimo jiné vystavena v Moravské galerii. Po studiích a praxi ve vídeňské kanceláři BKK-3 se vrátila do Brna, kde spoluzaložila ateliér consequence forma. S ním v posledních letech uspěla hned v několika významných architektonických soutěžích.
Dopravní inženýr, na Fakultě stavební VUT se věnuje výuce, výzkumu i komerční projekční činnosti v oblasti kapacity dopravních sítí a od letošního roku působí také v oddělení územního plánování Kanceláře architekta města. Dlouhodobě se zabývá koncepcí veřejné dopravy v Brně.
Dvě putovní výstavy pod souhrnným názvem Města s dobrou adresou, připravené iniciativou Město s dobrou adresou (www.dobramesta.cz) ve spolupráci s Velvyslanectvím Dánska v ČR. Výstavu tvoří dvě části: venkovní s názvem Kodaňská řešení, jejímž autorem je město Kodaň, a vnitřní Dobrá města, připravená sdružením Bicycle Innovation Lab. Výstavy by měly nastartovat v českých podmínkách veřejnou diskuzi o kvalitě života v našich městech, především v souvislosti s mobilitou.
Téma městského veřejného prostoru, jeho ohrožení a možné obnovy patří dnes k aktuálním tématům urbanistických diskuzí i městských politik v mnoha zemích. Nejen v zahraničí, ale také v Česku vzniká řada zajímavých pokusů, jak vrátit městský prostor mezi klíčové kategorie plánování města, jak najít dnešní době přiměřenou formu i náplň, jak architektonickými prostředky posílit jeho sociální roli a estetickou kvalitu. Výstava bude přehlídkou nejlepších realizací veřejných prostor v České republice za posledních 25 let. Zároveň chce upozornit i na základní problémy, které veřejné prostory našich sídel ohrožují, jako například privatizace a komercionalizace; zanedbanost mnoha městských prostorů, přetrvávající upřednostňování potřeb individuálního automobilismu aj.